Artykuł sponsorowany
Idealnie równy i estetyczny podjazd przed domem to wizytówka rodzinnego gniazda. Nawet piękną, luksusową willę szpecić będzie niewykończony, zaniedbany podjazd. Kostka brukowa jest nie tylko estetycznym, lecz także bardzo skutecznym i wytrzymałym materiałem na podjazd. Bruk, przy odrobinie odpowiedniej pielęgnacji, nie będzie niszczał pod kołami przejeżdżających aut, a i podwozie samochodu będzie wdzięczne za równą powierzchnię. Zobacz krok po kroku, jak układać kostkę brukową, by mieć idealnie równy podjazd.
Zanim zabierzesz się do układania kostki brukowej, trzeba przygotować grunt pod pracę. Należy wykopać odpowiedniej głębokości wgłębienie w ziemi, jego głębokość uzależniona jest od tego, jaki ruch przewidywany jest na tym obszarze. Jeśli chodzi o podjazd, gdzie mają regularnie poruszać się i parkować samochody, dół pod kostkę musi mieć przynajmniej pół metra głębokości, podczas gdy ścieżka, prowadząca z podjazdu do domu wymaga wgłębienia na zaledwie 15 – 20 centymetrów. Jeśli powierzchnia podjazdu jest niewielka, z powodzeniem możesz wykonać tę pracę ręcznie, dla większych powierzchni warto jednak wynająć lub kupić narzędzia brukarskie.
Żeby nawierzchnia z kostki nie zapadała się i nie przemieszczała się w czasie użytkowania, musi być ułożona na odpowiednio przygotowanym podłożu. Podbudowa pod podjazd z kostki brukowej jest kluczem do sukcesu. Od jej jakości i wykonania zależy powodzenie całego dalszego procesu. Nie warto na niej oszczędzać, Ponieważ chcąc zaoszczędzić parę groszy, można tak naprawdę zepsuć cały projekt i wyrzucić do kosza pieniądze zainwestowane w podjazd. Grubość podbudowy powinna być dobrana do wilgotności gruntu (im bardziej wilgotne podłoże, tym grubsza podbudowa) i przeznaczenia nawierzchni, czyli sposobu jej użytkowania. Najlepsze materiały na podbudowę to kruszywo, takie jak na przykład: tłuczeń, żwir, grys, żużel lub kliniec.
Podsypka cementowo-piaskowa ma utwardzić i ustabilizować podjazd, który co dzień będzie wystawiany na wiele prób. By kostka brukowa trzymała się w miejscu nawet przy większym obciążeniu, jakie występuje na podjazdach, należy pod nią wysypać podsypkę z cementu i piasku w proporcji 1:12. Około 15 centymetrowa warstwa podsypki cementowo-piaskowej w zupełności wystarczy na podjazd, po którym mają poruszać się samochody osobowe.
Z odpowiednio przygotowaną bazą, możesz śmiało przystąpić do ostatniego kroku, czyli właściwego układania kostki brukowej. Do tego etapu najbardziej przyda się gumowy młotek, którym trzeba będzie dobijać kostki w grunt. Dlaczego młotek musi być gumowy? Zwykły, stalowy młotek mógłby uszkodzić kostkę, spowodować na niej odpryski i dziury, gumowy młotek jest w pełni bezpieczny dla bruku. Elementy podjazdu powinny ściśle i równo do siebie przylegać, nie zostawiaj między nimi pustych przestrzeni. Ułożoną powierzchnię połącz trwale z podłożem za pomocą wibratora powierzchniowego, zabezpieczonego gumową nakładką, by nie uszkodził powierzchni kostki.
Na świeżo położoną kostkę brukową wysyp piasek, by ją ustabilizować, zwróć uwagę, by dotarł on do każdej szczeliny między kostkami, et voila! Twój podjazd jest gotowy. Pamiętaj tylko, by odpowiednio czyścić i pielęgnować kostkę, żeby służyła Ci latami. Uporczywe plamy z oleju silnikowego, pojawiające się często na podjazdach możesz usunąć ciepłą wodą i płynem do mycia naczyń.